admin
This user hasn't shared any biographical information
This user hasn't shared any biographical information
Posted in Uncategorized | Comments Off
Sedan slutet på 90-talet har begreppet affärsmodell använts flitigt inom akademin och i näringslivet för att beskriva hur organisationer skapar och fångar olika värden.
Värdeskapande kan illustreras på många olika sätt vilket har föranlett ett stort antal definitioner av begreppet och sätt att visualisera det grafiskt. I de mer abstrakta versionerna så är en affärsmodell ett antal element och relationer mellan dessa, medan de mer detaljerade versionerna involverar tydliga beskrivningar av hur olika komponenter samspelar.
Vissa koncept riktar mer till att förklara vilka aktörer som är inblandade och vilka transaktioner som sker, medan andra fokuserar på hur värde skapas och hur man organiserar sig för detta.
Syftet att använda en modell är att förenkla och tydliggöra det viktiga i värdeskapandet, och att öka förståelsen över företagets ofta komplexa verklighet. Olika koncept har därför olika för- och nackdelar beroende på vad användaren vill modellera.
Diskussioner förs idag främst på tre nivåer: 1) Kring affärsmodellen som koncept, dess ingående komponenter, komponenternas relationer och sett att visualisera detta, 2) Kring olika typer av affärsmodeller, såsom att sälja minuter istället för mobiltelefoner, eller 3) Utifrån Ett företags specifika situation med innehåll som detaljer om externa relationer, unika tillgångar och kompetenser, specifika värdeerbjudanden mot utvalda marknadssegment osv.
För mer information se The Business Model Database (www.tbmdb.com)
Fusion theme by digitalnature | powered by WordPress, Installed by Installatron.
Entries (RSS) and Comments (RSS) ^